Back to All Events

Brahms & Dvořák, Bevriende Grootmeesters

Zondag 19 mei 15.00 uur

Brahms & Dvořák.jpg

Brahms & Dvořák, Bevriende Grootmeesters


Als Brahms in 1875 in de commissie komt die een jaarlijkse Oostenrijkse staatsbeurs voor jonge doch arme kunstenaars verdeelt komt hem de aanvraag van een obscure Bohemer – Antonín Dvořák – onder ogen, die een gigantische hoeveelheid werk had ingediend bij zijn aanvraag. Brahms is meteen onder de indruk en samen met Eduard Hanslick, die al langer commissielid was, zorgt hij ervoor dat Dvořák maar liefst vijf opeenvolgende jaren de beurs ontvangt. Zowel Brahms als Hanslick blijven Dvořák steunen en lanceren zijn carrière in Wenen, maar Dvořák en Brahms ontwikkelen een intieme vriendschap (hoewel Dvořák de eerste jaren zijn brieven aan Brahms met “hoogvereerde Meester” begint), die tot het eind van Brahms leven zal duren.

Anna Reisener (cello), Helga Korbar (viool), Maurits Koelmans (piano, op 4 november jongstleden al in de Kleine Noordijk te horen geweest) en Sergio Sánchez (klarinet) ontmoetten elkaar op het Conservatorium van Amsterdam, waar zij alle vier studeren. Anderhalf jaar geleden speelden zij voor het eerst samen en nu presenteren zij op 19 mei het volgende programma:

Antonín Dvořák Pianotrio no. 3, op. 65

  1. Allegro ma non troppo

  2. Allegretto grazioso

  3. Poco adagio

  4. Finale – Allegro con brio

Johannes Brahms Klarinettrio op. 114

  1. Allegro

  2. Adagio

  3. Andantino grazioso

  4. Allegro

In het voorjaar van 1883 trekt Dvořák zich gedurende acht weken terug uit het muziekleven, om aan zijn derde pianotrio (op. 65) te werken. Hij stelt daarvoor zelfs de publicatie van zijn nieuwste opera “Dimitrij” uit, hoewel hij alleen nog de laatste correcties aan zijn uitgever Simrock hoeft te sturen. Als Hanslick hem later vraagt naar zijn afwezigheid bij de prestigieuze première van zijn zesde symfonie, die tijdens de bewuste weken plaatsvond, schrijft hij dat hij zich niet van zijn werk had willen scheiden. Terwijl hij de laatste hand aan het laatste deel legt, licht hij Simrock in dat hij binnenkort naar Berlijn komt met een trio dat “geen noot te veel of te weinig” heeft en “fabelachtig” klinkt.

Twee jaar eerder reist Brahms voor het eerst naar Meiningen, waar hij met het uitstekende hoforkest van de hertog werkt. In de daaropvolgende jaren gaat hij regelmatig met het orkest en hun dirigent Hans von Bülow op tournee door Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en ook Nederland. Op het programma staan onder andere Brahms’ laatste twee symfonieën en beide pianoconcerten, met als solist afwisselend Brahms en von Bülow. Vanaf 1886 geeft Brahms echter weinig concerten, om zich te wijden aan het componeren: in dat jaar produceert hij twee pianotrio’s, twee vioolsonates, een cellosonate en zijn eerste strijkkwintet. Als hij in 1890 zijn tweede strijkkwintet voltooit, verklaart hij het echter tot zijn laatste compositie. Maar nog geen jaar later, terug in Meiningen, ontmoet hij Richard Mühlfeld, klarinettist in het hoforkest. Mühlfeld speelt zo mooi dat hij Brahms tot twee keer toe (in 1891 en 1894) uit zijn pensioen weet te lokken, de eerste keer leidt dat onder meer tot het klarinettrio (op. 114) en het klarinetkwintet (op. 115), de tweede keer schrijft Brahms zijn klarinetsonate voor Mühlfeld.

Entree € 20,00 losse verkoop/ € 15,00 vrienden SCKN incl. koffie of thee en 1 consumptie. Zaal open vanaf 14.30 uur



Earlier Event: April 7
Tablao Flamenco
Later Event: June 16
Opening buitenpodium